تفاوت های آموزشی در چین و ایران: چگونه با آن ها سازگار شویم؟

باوجود مشابهت های بسیاری که بین چین و ایران وجود دارد، اما سیستم آموزشی دو این کشور ها با یکدیگر تفاوت های قاب

توسط مدیر سایت در 11 مرداد 1402

باوجود مشابهت های بسیاری که بین چین و ایران وجود دارد، اما سیستم آموزشی دو این کشور ها با یکدیگر تفاوت های قابل توجهی دارد. همچنین، هر یک از این سیستم ها قابلیت های منحصر به فرد خود را دارد و در نتیجه از نظر یادگیری و توسعه دانشجویان نقش مهمی ایفا می کنند.

یکی از اصلی ترین تفاوت ها بین سیستم های آموزشی دو کشور، در نحوه ارزیابی دانشجویان است. در سیستم آموزشی چین، بیشتر به آزمون های کتبی برای ارزیابی افراد تمرکز دارند، در حالی که در سیستم آموزشی ایران، تازه برای بعضی از دروس، نمره آزمایش کلاسی را تنها گرفتن خواهید شد. این تفاوت ها در نحوه ارزیابی می تواند به برخی از دانشجویان سختی بیشتری برای آموزش و یادگیری و به دنبال آن شکست در دروس کامل را به همراه داشته باشد.

به علاوه، سیستم آموزشی بیشتر در چین شامل کاربرد درسی است که بیشتر برای تلاش در جهت کار دقیق و توسعه حرفه ای آموزش دیده شده است، در حالی که در ایران توجه بیشتر به تعلیم و تربیت دینی و اخلاقیات شخصی جهت تبدیل شدن به یک شخصیت معقول و با اخلاق است. این تفاوت ها در سیستم های آموزشی برای دانشجویان به چالش کشیدن مهارت های متفاوت و حتی ویژگی های شخصی می تواند منجر به تداخل هایی در مسیر پردازش دانش پیشرفته شود.

جهت سازگار شدن با این تفاوت ها، یکی از مهم ترین راهکارها تلاش برای تفهیم و تحلیل این تفاوت هاست. با درک این که هر سیستم آموزشی از نظر عملکرد آن تکنیک‌هایی دارد که به موفقیت دانشجویان درس شان کمک می کند، شما به راحتی می توانید با دیدگاه های ایجاد شده در هر سیستم آموزشی، به شیوه های یادگیری انطباق بیشتری پیدا کنید. همچنین، پذیرش هر سیستم آموزشی به عنوان یک مدل برای یادگیری و توسعه دانشجو، می تواند تلاش خود را برای فهمیدن و تطبیق با این تفاوت ها تسهیل کند.



تفاوت های آموزشی در چین و ایران: چالش های روبروی دانشجویان

آموزش در چین و ایران دو کشور با تاریخچه و فرهنگ های متفاوت هستند که باعث شده است که فرصت ها و چالش های متفاوتی برای دانشجویان ایجاد شود. یکی از این تفاوت ها در ایران وجود سیستم آموزشی مذهبی است که باعث محدود شدن آموزش و تهیه منابع آموزشی با کیفیت نمی شود. به طور مقابل در چین، سیستم آموزشی بسیاری از برنامه های آموزشی را به شکل سخت و دشوار طراحی می کند که در بعضی موارد باعث کاهش علاقه دانشجویان به یادگیری می شود.

چالش دیگری که در آموزش دانشجویان در این دو کشور وجود دارد، نیاز به توان برای استفاده از تکنولوژی است. در چین، دانشجویان ممکن است با ابزارهای جدید پیشرفته، تلفن همراه، کامپیوتر و سایر دستگاه های الکترونیکی آشنا شوند. در برخی موارد، این تکنولوژی ها در فرایند آموزش به کار می روند و به دانشجویان کمک می کنند تا بهتر درک کنند. در ایران، متاسفانه فرصت های آموزشی با استفاده از تکنولوژی از نظر کیفیت بسیار پایین هستند و دانشجویان مجبورند به شیوه های سنتی و رسمی برای یادگیری استفاده کنند.

در کنار این ها، تفاوت های فرهنگی و زبانی نیز می تواند چالش هایی برای دانشجویان ایرانی و چینی به دنبال داشته باشد. به طور خاص، دانشجویانی که به دانشگاه های در خارج از کشور می روند، با محدودیت های زبانی و فرهنگی مواجه می شوند که می تواند به سختی دانشجویان کمک کند بهتر و سریعتر درس بگیرند.

در نهایت، به دلیل تفاوت های آموزشی در چین و ایران، دانشجویان در هر دو کشور با چالش های متفاوتی مواجه می شوند که نیازمند راه حل های مناسبی هستند. برای حل این مشکلات، لازم است مسئولین آموزشی هر دو کشور فرصت های بهتری برای دانشجویان ارائه دهند تا به کمک تکنولوژی و دیگرین شیوه های آموزشی، دانشجویان را به یادگیری ترغیب کنند و آماده شدن آنها برای مواجهه با چالش های روزمره را تضمین کنند.



چگونه می‌توان با تفاوت های آموزشی در چین و ایران آشنا شد؟

آشنایی با تفاوت‌های آموزشی در چین و ایران، به دلیل امکان مقایسه دو سیستم آموزشی با هم، بسیار مفید و حائز اهمیت است. ایران با آموزشی حکومتی و تکیه بر دوره‌ های الزامی تحصیلی در مدرسه‌ ها، به دانش آموزان خود آموزش می‌دهد. در حالی که چین با تکیه بر سیستم آموزشی دانشکده در مراکز شهری، سعی در آماده کردن دانشجویان برای ورود به موسسات آکادمیک در جهان دارد.

به طور کلی، سیستم آموزشی چین، بر پایه تمرکز و تکرار استوار است در حالی که در ایران، تکیه بر الهام گرفتن و خلاقیت است. همچنین، در چین، برنامه های موجود عمدتاً به آمادگی برای آزمون های بین المللی و کسب رتبه های عالی در آن‌ها تمرکز داشته و در ایران، دیده می‌شود که هدف بیشتری برای کارآفرینی و کارخانه داری وجود دارد.

بنابراین، آشنایی با تفاوت های آموزشی چین و ایران قابلیت ارزیابی، بهره برداری از مزایای هر دو سیستم آموزشی و نحوه رفع نواقص و محدودیت های این سیستم ها را دارد. به علاوه، آشنایی با تفاوت های آموزشی چین و ایران، می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان به آینده، در جهان آکادمیک و صنعتی باشد.



نکاتی برای سازگار شدن با تفاوت های آموزشی در چین و ایران

تفاوت های آموزشی بین چین و ایران ممکن است گاهی برای خارجی ها کمی شوکه کننده باشد. با این حال، با توجه به تفاوت های فرهنگی و تاریخی این دو کشور، به نظر می رسد که برخی نکات را مطلع عمومی قرار دادن مفید باشد.

یکی از اصلی ترین تفاوت های آموزشی بین ایران و چین که در ابتدای راهنمایی های توجه ویژه به خود را به دو زبان مختلف دارد. در مقابل، در چین، زبان مندرج در دانشگاه ها چینی است و در بسیاری از دانشگاه های چین، که برای برخی دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان ایرانی در دسترس قرار می گیرد، کلاس ها کاملا به زبان چینی انجام می شود. در چین، دانشجویان برای تسلط بر زبان چینی از دوره های زبان چینی استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا از مطالعه در دانشگاه های چینی بهره برده و از درس های خود به درستی استفاده کنند.

یکی دیگر از تفاوت های آموزشی در دو کشور، شیوه های یادگیری متفاوت این دو جامعه است. در دانشگاه های ایران، دانشجویان تمرین های بسیار فراوانی دارند و به مرور زمان با مفاهیم واقعی آشنا می شوند. از طرفی، در دانشگاه های چینی، دانشجویان بیشتر از یادگیری برای قبول شدن در آزمون هایی استفاده می کنند که نهایتا به دسترسی به مقوله های تخصصی آموزشی منجر می شود.

در نهایت، تفاوت های دیگر آموزشی شامل مواردی همچون روش های ارزیابی، اصلاحیه ها و ملاحظات کلاسی هستند. به طور کلی، همکاری با دانشجویان چینی به منظور درک بهتر مفاهیم فرهنگی و آموزشی آنها، به چالش کشیدن جهت رشد، و نتیجه گیری های خوب به منظور به دست آوردن جایگاه مناسب در حوزه تحصیلات در بستری چشمگیر.



تفاوت های آموزشی در چین و ایران: رهیافت های مؤثر در ادغام

هر کشوری نظام آموزشی ویژگی‌های خاص خود را دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند عملاً نظام آموزشی دیگری را به‌طور تمامی اتخاذ کند. در این بین چین و ایران نیز دارای تفاوت‌های آموزشی جالبی هستند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. به طور کلی، آموزش در چین بر پایه حافظه و تکرار سبکی است که نیاز به نگهداری شفافیت و رفتار مداری از دانش‌آموزان دارد، در حالی که در ایران، استفاده از لغتنامه و ترجمه از روش‌هایی هستند که می‌تواند در درک بهتر مفاهیم تأثیر بگذارد.

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین آموزش در چین و ایران، رویکرد به مسئله نرخ هدررفت دانش آموزی است. بدین منظور، در چین استفاده از فرایند تکرار و تمرین بیشتر و خودرویی برای گرفتن نمره بالاتر بسیار مهم است، در حالی که در ایران، یکی از راه‌های ارتقای دانش آموزی، فرهنگی کردن دانشآموزان و به هم‌گرایی آنان با جامعه است.

همچنین یک تفاوت دیگر در چین و ایران، نحوه رویکرد به بچه‌های استثنایی است. در چین، بچه‌های استثنایی معمولاً نسبت به بچه‌های عادی بیشتر به رشد و پیشرفت توجه می‌شود، در حالی که در ایران، حذف کلاس‌های استثنایی در برخی مدارس از راهکارهایی است که‌ برای بهبود نظام آموزشی پیشنهاد می‌شود. از این رو، برای تعیین رهیافت‌های مؤثر در ادغام دو سبک آموزش در دو کشور، لازم است که این تفاوت‌ها به‌زمان و مکان خاصی اعمال شوند.



چالش هایی که در برقراری ارتباط با دانشجویان چینی مطرح می شود

چالش هایی که در برقراری ارتباط با دانشجویان چینی مطرح می شود، شامل مسائل فرهنگی و زبانی می باشد. در بسیاری از مواقع، دانشجویان ایرانی با این چالش ها در تعامل با دانشجویان چینی مواجه می شوند که به دلیل تفاوت های فرهنگی، زبانی و سبک زندگی ایجاد شده است.

یکی از چالش هایی که ممکن است در برقراری ارتباط با دانشجویان چینی پیش آید، تفاوت در سبک زندگی می باشد. چینی هایی که به ایران می آیند تجربه زندگی خود را در یک فرهنگ جدید متفاوت با فرهنگ خودشان آغاز می کنند. این تفاوت در سبک زندگی می تواند موجب مشکلاتی در برقراری ارتباط شود و عدم آشنایی با عملکرد جامعه و فرهنگ محلی می تواند سبب ایجاد بی‌باکی و مشکلاتی در برقراری ارتباط شود.

همچنین، تفاوت‌های زبانی نیز می‌توانند باعث اختلافات و مشکلات در برقراری ارتباط با دانشجویان چینی به وجود آیند. زبان چینی با زبان فارسی در فواصل گسترده ای از لحاظ واژگان، گرامر و تلفظ متفاوت است. به همین دلیل، برقراری ارتباط با دانشجویان چینی برای بسیاری از دانشجویان ایرانی می تواند یک چالش بزرگ باشد.

به علاوه، تفاوت در فرهنگ دو کشور نیز می تواند در ارتباط با دانشجویان چینی مشکل ساز باشد. برای مثال در ایران فرهنگ تلاش برای احترام به سلولاریته و احترام به خانواده محور است. اما در فرهنگ چینی الزامی نیست که همیشه به عواطف خانوادگی احترام گذاشته شود و برای رسیدن به هدف خود از افراد دیگر استفاده شود. این تفاوت‌های فرهنگی، می‌تواند در برقراری ارتباط با دانشجویان چینی موجب دشواری شود.

در کل، برقراری ارتباط با دانشجویان چینی نیازمند هم‌فکری و مهارت‌هایی مانند مهارت در فرهنگ دو کشور، زبان و سبک زندگی هست و درصورتی‌که این چالش‌ها مورد توجه قرار گیرند، می توان به راحتی به یک تعامل موفق نزدیک شد.


تحصیل در چین
تحصیل در روسیه

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن